Enguany estem molt contents perquè hem aconseguit un dels objectius que ens havíem fixat el curs anterior: augmentar el nombre d’alumnes que formem part de l’equip impulsor d’eCO4. El grup està format ara per 19 persones que fem “quedades” els migdies per reflexionar, compartir idees i prendre decisions i això ens permet tenir més iniciatives i més incidència.
Aquest any ens hem proposat reduir els residus que es produeixen a les classes. Vam començar amb un treball de reflexió entorn a la problemàtica dels residus que es va fer a totes les classes, tant d’ESO com de Batxillerat, que també es va acompanyar amb un “kahoot”. D’aquesta forma vam començar a introduir-nos dins de les aules i a conscienciar a tots els nostres companys i companyes.
També vam obrir un compte d’instagram eCO4 al nostre centre on pugem històries del que fem, informem de les “quedades” i divulguem les nostres idees per tal que tothom en pugui estar assabentat. Actualment tenim 70 seguidors.
El mes de març es va realitzar un estudi qualitatiu dels residus de les classes. Els voluntaris eCO4 vam passar per les classes i vam fer fotos dels grups amb els seus esmorzars. També vam fer un recompte de totes les brosses que hi havia a les classes, patis i passadissos.
Amb aquesta primera anàlisi vam fer una presentació a l’equip directiu que es va mostrar molt participatiu i disposat a ajudar-nos a canviar algunes dinàmiques del centre. Un cop dut a terme aquest estudi general i amb l’objectiu de fer campanya per tota la comunitat educativa es va dissenyar un estudi molt més acurat i es van recollir dades a través d’un formulari que es va passar a totes les classes per tal de fer una diagnosi molt més complerta que ens permeti dissenyar un pla efectiu per a la reducció.
Del resultat d’aquest segon estudi es desprèn que els residus que es generen a les aules augmenten amb l’edat de l’alumnat i que els hàbits sostenibles empitjoren amb els anys. Sembla que quan més grans són els nois i noies menys COnscients i menys COherents siguin. El profe diu que empitjorem amb l’edat, però nosaltres preferim una altra lectura més positiva de les dades: els nens i nenes que pugen estan més conscienciats i són més coherents que nosaltres i quan creixin les coses aniran millorant.
De tota manera no hi ha cap dubte que tenim molta feina a fer!