El curs 2022-2023 els 96 alumnes de 2n d’ESO a través de les dues hores setmanals de Science Project vam participar del projecte SOStenibles.COM? La finalitat del projecte era intentar fer que la nostra escola fos més sostenible.
Per fer-ho vam iniciar el projecte amb una gimcana reflexiva que ens va acostar a entendre en què consisteix el projecte eCO4, a partir de diferents recursos (notícies, cançons, calculadora per mesurar la nostra petjada de CO2,… ) a la que hi vam afegir una fase prèvia d’investigació i aprofundiment sobre l’agenda 2030. Tot seguit vam preparar una infografia i vam compartir amb tot el grup, a partir d’una exposició oral el que havíem après de cadascun dels ODS. Finalment vam triar aquells ODS que ens ajudaven a focalitzar la mirada sobre la nostra escola i que creiem que ens permetrien dur a terme accions concretes des de les nostres aules. Els ODS triats van ser:
ODS 7 – ENERGIA ASSEQUIBLE I NO CONTAMINANT, ODS 11 – CIUTATS I COMUNITATS SOSTENIBLES, ODS 12 – PRODUCCIÓ I CONSUM RESPONSABLES i ODS 13 – ACCIÓ PEL CLIMA.
Al llarg del projecte vam fer una Ecoauditoria energètica de l’escola fixant-nos en la despesa d’aigua i energia elèctrica que consumim en els tres edificis que formen el nostre col·legi. Vam fer càlculs, vam analitzar també les factures de la llum i l’aigua de les nostres llars. I vam elaborar uns pòsters de sensibilització, amb algunes bafarades amb informació o missatges que animessin als nostres companys i a nosaltres mateixos, a prendre COnsciència de la importància de tancar els llums, pujar els estors de les finestres per optimitzar l’energia solar i lumínica, reduir el consum d’aigua de l’aixeta quan ens rentem les mans, o reciclar millor aprofitant els contenidors que tenim de reciclatge pel paper, el plàstic i la resta de residus que generem. Petites accions que ens permetrien transformar la petjada de CO2 en empremta CO4.
Paral·lelament, el projecte es va enriquir gràcies a la xerrada “La Muralla Verda” del projecte Compartim Idees en els que alumnes universitaris ens van presentar aquesta iniciativa de crear una frontera natural d’uns 8000 quilòmetres que recorrerà el Sàhara d’Est a Oest i que té la doble intencionalitat de voler reduir la desertificació, així com revitalitzar l’economia local i fomentar la gestió de cultius sostenibles que ajudin a empoderar les comunitats d’allà per recuperar la vegetació autòctona d’aquelles zones i evitar les migracions climàtiques. Va ser una activitat molt enriquidora de la que vam aprendre molt. Després de fer-nos una xerrada breu vam participar d’un role playing per empatitzar amb els diferents interessos que hi ha al continent africà, dins d’aquesta iniciativa.
Al llarg de tot el projecte vam anar incorporant el quadern reflexiu i també vam participar de la creació de diverses sessions dinamitzades per la Mariona Graell i alumnes de la UIC que ens van ajudar a crear preguntes reflexives per enriquir l’eCOmetre.
Una representació del nostre grup va poder participar de diferents trobades eCO4 que valorem molt positivament perquè ens van ajudar a enriquir els nostres coneixements, acompanyant la nostra mirada crítica i compromesa amb l’Agenda 2030. Agraïm les diferents trobades que es van fer: la d’inici que ens va encoratjar a formar part de la xarxa eCO4, la trobada formativa amb la xerrada-testimoni d’en Dídac, un jove activista que canalitzava el seu servei i compromís en millorar i transformar el món, a través d’Ecologistes en Acció i finalment la trobada de final de curs. Vam tenir l’oportunitat de compartir amb la resta d’escoles i centres els projectes que cadascun de nosaltres havíem dut a terme, participant també de la plaça del diàleg.